Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 46302
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1392 17:24
تعداد بازدید : 3366

صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات از نظر ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا با تأکید بر مشهورترين آرای آنان

ابن سینا نخستين موجود عالم را عقل اوّل میداند که بر اساس قاعدۀ الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطۀ جهات و اعتباراتاش سبب پيدايش موجودات پس از خود میگردد. ابنعربی اساس ديدگاه ابن سینا در مورد صادر نخست و چگونگی توجيه کثرات )يعنی قاعدۀ الواحد( را نمیپذيرد. وي بر اساس مشاهدات ومکاشفاتاش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند میکند. از نظر او نخستين موجود عالم است که در خود دارای تمام کثرات عالم میباشد و با » الرحمن « تجلّی اسم الاهی سريان و انبساط خود سبب ظهور آنها میگردد. ملّاصدرا، متأثر از ابنعربی، نخستين موجود عالم را تجلّی حق تعالی میداند. ديدگاه ملاصدرا در اين مورد با ابنعربی دارای اين تفاوت است که او جريان صدور کثرات پس از عقل اوّل را به گونهای مغاير با ابن عربی به تصوير میکشد. از نظر او کثرات نه بهواسطۀ نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود میآيند.

چکیده

ابن سينا نخستين موجود عالم را عقل اوّل میداند که بر اساس قاعدۀ الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطۀ جهات و اعتباراتاش سبب پيدايش موجودات پس از خود میگردد. ابنعربی اساس ديدگاه ابنسينا در مورد صادر نخست و چگونگی توجيه کثرات )يعنی قاعدۀ الواحد( را نمیپذيرد. وي بر اساس مشاهدات ومکاشفاتاش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند میکند. از نظر او نخستين موجود عالم است که در خود دارای تمام کثرات عالم میباشد و با » الرحمن « تجلّی اسم الاهیسريان و انبساط خود سبب ظهور آنها میگردد. ملّاصدرا، متأثر از ابنعربی، نخستين موجود عالم را تجلّی حق تعالی میداند. ديدگاه ملاصدرا در اين مورد با ابنعربی دارایاين تفاوت است که او جريان صدور کثرات پس از عقل اوّل را به گونهای مغاير با ابن عربی به تصوير میکشد. از نظر او کثرات نه بهواسطۀ نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود میآيند.


کلیدواژه ها: صادر نخست، وجود منبسط، صدور، کثرت، وحدت

 

دانلود متن کامل مقاله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
 
 

حدیث

 

    اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه‏ُ بَيْنَهُما؛

    بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين‏كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.

    كافى، ج 5، ص 331؛ ميزان الحكمة، ج 5، ص 87.