Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 47375
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1392 22:25
تعداد بازدید : 4185

تجرد نفس از دیدگاه سه حکیم مسلمان(فارابي - ابن‏ سينا - صدرالمتألهين)

مهمترين اصل از اصول عقايد اديان آسماني اعتقاد به معاد است و اين اصل ارتباطي نزديك با مسئله تجرد نفس انساني دارد، زيرا اگر وجود نفس بعنوان يك جوهر مجرد كه بعد از زوال بدن بتواند باقي بماند، ثابت نشود، بحث از معاد بيمعنا خواهد بود. نظر به اهميّت مسئله تجرد نفس، در اين مقاله سعي شده است كليه ادله‏اي كه اين سه حكيم براي اثبات تجرد نفس انساني ارائه داده‏اند، بدقّت بررسي شود. ابتدا در مقدمه معناي تجرد و تعريف نفس بيان شده است و سپس در سه قسمت مجزا نظرات اين سه حكيم مورد بررسي قرار گرفته است....

چکیده:

مهمترين اصل از اصول عقايد اديان آسماني اعتقاد به معاد است و اين اصل ارتباطي نزديك با مسئله تجرد نفس انساني دارد، زيرا اگر وجود نفس بعنوان يك جوهر مجرد كه بعد از زوال بدن بتواند باقي بماند، ثابت نشود، بحث از معاد بيمعنا خواهد بود. نظر به اهميّت مسئله تجرد نفس، در اين مقاله سعي شده است كليه ادله‏اي كه اين سه حكيم براي اثبات تجرد نفس انساني ارائه داده‏اند، بدقّت بررسي شود. ابتدا در مقدمه معناي تجرد و تعريف نفس بيان شده است و سپس در سه قسمت مجزا نظرات اين سه حكيم مورد بررسي قرار گرفته است.

در قسمت اول بيان شده است كه نفس انساني از نظر فارابي از چه زماني مجرد مي‏شود و چهار دليلي كه ايشان براي اثبات تجرد نفس بيان كرده است، بدون نقد و بررسي نقل شده است، زيرا كه آن ادله در قسمت دوم به تفصيل در ضمن ادله ابن‏سينا مورد بررسي قرار گرفته است.

در قسمت دوم هفت دليل از ابن‏سينا ارائه شده است و ضمن تحليل آن ادله اين نتيجه حاصل شده است كه فقط سه دليل از اين هفت دليل بدون اشكال و از استحكام كافي برخوردار است.

در قسمت سوم پنج دليلي كه صدرالمتألهين براي اثبات تجرد نفس بيان كرده است، نقل شده است. اين پنج دليل بخوبي تجرد نفس انساني را اثبات مي‏كند، هر چند دو دليل از اين پنج دليل در واقع از بيانات ابن‏سينا براي اثبات وجود نفس اقتباس شده‏اند.

دانلود متن کامل مقاله

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
 
 

حدیث

 

    اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه‏ُ بَيْنَهُما؛

    بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين‏كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.

    كافى، ج 5، ص 331؛ ميزان الحكمة، ج 5، ص 87.